متواجدين ومشرفيني ^_^

شرفتوني وآنستوني :)





رجاء خاص لمن يقتبس أن يقوم بكتابة اسمي تحت الاقتباس

آلاء علاء الدين

:)

A'laa's bookshelf: read

الآن نفتح الصندوق
The Secret


A'laa's favorite books »
}

27 مايو، 2011

بتآسي ولا بتجتهد؟؟

همممممممم كلنا بنآسي ف الدنيا دي لألأ مسمهاش بنآسي اسمها بنجتهد 

آه أقولك انا أول ماتولدت كنت بتجتهد عشان تعرف تعيط كويس عشان تقول ماما إنك جعاااااان أو عندك مغص أو ... :d

كبرت شوية كنت بتجاهد عشان تعرف تمشي وتروح لماما ف المطخ عشان تقولها ماما افتحيلي الزون ( التليفزيون يعني)

شوية تاني وبتجتهد عشان تتحايل ع بابا عشان يجيبلك العربية دي والعروسة دي

وشوية كمان لقيتك بتجتهد عشان تحاول تفهم اشمعنا يعني 3X2بتساوي 6 ( لانه بالنسبة ليك الضرب مكنش مقنع خالص)

وأخيرا لقيتك عاوز تخلص الدراسات وتواريخها الرخمة ليلة الامتحان

ثم الأحياء أو الرياضة وكل مواد ثانوي المعقربة

ثم إلي الكلية سواء كنت من أرباب الصف الأول أو أصحاب التقدير الشعبي

وشغل وجواز وعيال ياااااااااه دنيا كبيرة جدا كلها اجتهاد

عمرك أخدت بالك إنك ف تحدي مستمر إنت مسميه ديما هم :@ وحاجة تقرف وعيشة تقصر العمر؟؟

مفيش حاجة إسمها تقصر العمر إزاي يعني هتموت قبل أوانك مثلا؟؟؟؟

حاجة تقرف ليه متعتبرهاش تحدي ؟؟ 

ليه متحطش نفسك ف التحدي ومتخليش الدنيا تغلبك؟؟

هتقولي إنتي بتقولي كلام بحماس الشباب وخلاص وإنتي مش حاسة اما تكبري شوية هتعرفي الهم بحق

 ماشي منا عارفة انه لما هكبر هتحط ف تحديات أكبر ماهو مينفعش يعني يفضل همي الوحيد لحد ماموت واجب العربي يعني!!

بس الاختلاف إنك هتواجه ولا لأ

هتحط نفسك ف مكانها ال تستحقه ولا لأ

ليه متفرحش أما تقرأ الجرنان كله ف ساعتين؟؟مش ده نجاح بالنسبة لك؟؟ بالنسبة لي أنا نجاح لأني مش عارفة بتقروه ازاي اصلا

ليه متفرحش أما تقدم ورق المنحة ف وقته ليه بتحمل هم هيتقبل ولا لا؟؟ ماتعيش اللحظة مش إنت قدمته ياسبحان الله ماهو كان ممكن تحصل أي حاجة ومتقدموش

ليه متفرحش عشان خرجت شوية مع الناس ال مشفتهمش من زمان وتفضل قافل وشك طول الخروجة أصلك لازم تروح تنام عشان الكلية بكرة !! ياسيدي أخرج ساعة بنفس وروح قبل معادك

لل مش بيصلي ليه متفرحش اوي أوي أوي إن ربنا هداك وصليت الفرض ده  ف الجامع؟؟؟ وتحتفل وتكافئ نفسك وتستمر

ال بيعمل ذنب ليه متفرحش بنفسك أما تبطل الذنب ده ولو ليوم واحد بس ؟؟

ال جاية دي لطلبة طب بما أني منهم ليه بتشتم الكلية خمسمية مرة ف اليوم مش دي ال كنت هتموت وتدخلها ولو مكنتش دخلتها كنت هتموت بهارت أتاك؟؟؟؟

هممممممم ليه متفرحش إن إبنك طلع الأول ف الاعدادية وتبقا شايل هم ثانوي ياسيدي عيش اللحظة

وغيره أكيد أمثال كتير أنا معرفهاش أصلي 18 سنة وبس بقول بحماس الشباب :))

لأ بجد
الحياة فقط اجتهاد وتحدي مش هم وقرف ربنا مخلقناش عشان نتقرف ربنا خلقنا عشان نعمل في هدوء وسكينة مش عشان تشيل هم الكون كله ع دماغك لوحدك معايا؟؟



ليست هناك تعليقات: